dimarts, 1 d’abril del 2014

SABADELL - Safareig de la Creu Alta

Josep Renom (Sabadell, 1880-1931) va obtenir el títol d’arquitecte el 1907 a l’Escola de Barcelona. Va ser un dels grans artífexs del Sabadell de principis de Segle XX, ciutat de la que va ser arquitecte municipal entre els anys 1910 i 1931.

Entre la seva obra són notables el Mercat Municipal, el desaparegut Quiosc de Música de la plaça Robert, les cases Arimon, Buxó, Trullàs, Menna Claramunt, entre d’altres, alguns despatxos comercials  i la col·laboració en la Torre de les Aigües.

En les seves tasques municipals també va projectar tres safareigs, un primer de modernista al carrer Blasco de Garay (1910, desaparegut), el que ens ocupa de la Creu Alta (1913) i un tercer al barri de Gràcia, al carrer de la Reina Elionor, 110 (1926/31) amb influències de l’art déco.

El de la Creu Alta ocupa l’illa delimitada pels carrers del papa Pius XI, de Borràs i de Sant Isidre. Es va construir el 1913 i si bé en un principi estava previst que en un extrem s’aixequés una casa de planta i pis, al final el projecte  va ser modificat i va quedar tal com està ara.

És una obra de maó vist amb un revestiment de pedra irregular en la part baixa i d’estuc a la resta de façana, el qual està decorat amb uns esgrafiats a base d’espirals i ones que remarquen la influència del modernisme de tipus austríac en l’obra. Un coronament mixtilini remata l’edifici.

Després d’uns anys de decadència i la pèrdua dels safareigs que li donaven la funció, es va restaurar i rehabilitar i des del 2006 estatja la Biblioteca de la Creu Alta.

Per conèixer l’obra d’aquest arquitecte cal recomanar el llibre “Josep Renom, arquitecte” de l’historiador de l’art Josep Casamartina i Parassols editat per la Fundació Bosch i Cardellach l’any 2000.




Josep Renom (Sabadell, 1880 a 1931) obtuvo el título de arquitecto en 1907 en la Escuela de Barcelona. Fue uno de los grandes artífices del Sabadell de principios de Siglo XX, ciudad de la que fue arquitecto municipal entre los años 1910 y 1931.

Entre su obra cabe destacar el Mercado Municipal, el desaparecido Quiosco de Música de la plaza Robert, las casas Arimon, Buxó, Trullàs, Menna Claramunt, entre otras, algunos despachos comerciales y la colaboración en la Torre de las Aguas.

Dentro de su labor municipal también proyectó tres lavaderos, un primero modernista en la calle Blasco de Garay (1910, desaparecido), el que nos ocupa de la Creu Alta (1913) y un tercero en el barrio de Gracia, en la calle de la Reina Elionor, 110 (1926/31) con influencias del art déco.

El de la Creu Alta ocupa la manzana delimitada por las calles del Papa Pius XI, de Borrás y de Sant Isidre. Se construyó en 1913 y si bien en un principio estaba previsto que en un extremo se levantara una casa de planta y piso, al final modificó el proyecto y quedó tal como está ahora.

Es una obra de ladrillo visto con un revestimiento de piedra irregular en la parte baja y de estuco en el resto de fachada, el cual está decorado con unos esgrafiados a base de espirales y ondas que remarcan la influencia del modernismo de tipo austriaco en la obra. Un remate mixtilíneo remata el edificio.

Después de unos años de decadencia y la pérdida de los lavaderos que le daban la función, se restauró y rehabilitó y desde el año 2006 alberga la Biblioteca de la Creu Alta.


Para conocer la obra de este arquitecto recomiendo el libro "Josep Renom, arquitecte" del historiador del arte Josep Casamartina i Parassols editado por la Fundación Bosch i Cardellach el año 2000.

4 comentaris:

  1. Pasaré el enlace a una persona de Sabadell que le encantará.
    Salut

    ResponElimina
  2. Hola VALENTÍ, soy de Sabadell te doy las gracias por este interesante y magnífico post, no lo sabía, hace 37 años que vivo en Barcelona.
    Una abraçada.

    ResponElimina

Escriu un comentari: