dimarts, 12 d’agost del 2014

BÈLGICA - obertures circulars

Una de les fonts del modernisme va ser l'art de la Xina i del Japó.

El seu origen es troba en l'Exposició Internacional del 1862 a Londres en la qual tingué força èxit l'art japonès el qual serviria d'inspiració als artistes prerafaelites. Dels prerafaelites passà als modernistes. La tonalitat dels seus colors, les aquarel·les i dibuixos, els papers pintats, els vestits (quimonos, etc), la "japonaiserie" en general es posà de moda.

Però  no solament va ser el Japó, també la Xina, la "chinoiserie": els seus dracs, grues, palaus, jardins i d'aquests últims les portes de la Lluna, que són els que ens ocupa, prengueren molta rellevància.

Aquestes portes circulars de la Lluna representen la Lluna Plena, la unitat, però sobretot representen la felicitat, la joia i la bona sort. El modernisme, principalment en la seva variant Art Nouveau, se'n féu ressò i les utilitzà força vegades, sobretot a Bèlgica, tant com a portes com en finestres.

Aquí us oferim uns quants exemples:


BRUSSEL·LES - Square Ambriorix, 11
Gustave Strauven, 1900-03
(foto: Valentí Pons Toujouse)


SOIGNIES-Station, 73
Émile François, 1902
(foto: Valentí Pons Toujouse)



Una de las fuentes del modernismo fue el arte de China y de Japón.

Su origen se encuentra en la Exposición Internacional de 1862 de Londres en la que tuvo bastante éxito el arte japonés el cual serviría de inspiración a los artistas prerrafaelitas. De los prerrafaelitas pasó a los modernistas. La tonalidad de sus colores, las acuarelas y dibujos, los papeles pintados, los vestidos (kimonos, etc), la "japonaiserie" en general se puso de moda. 

Pero no fue solamente el Japón, también China, la "chinoiserie": sus dragones, grullas, palacios, jardines y de de estos últimos las puertas de la Luna, que son los que nos ocupa, tuvieron mucha relevancia. 

La puerta de la Luna es una  puerta circular que representa la Luna Llena, la unidad, pero sobre todo representa la felicidad, la alegría y la buena suerte. El modernismo, principalmente en su variante Art Nouveau, se hizo eco de este simbolismo y lo utiliza a menudo, sobre todo en Bélgica, tanto en puertas como en ventanas. 

Aquí os ofrecemos algunos ejemplos:


LIEJA-Parlement, 6-8
Victor Rogister, 1906
(foto. Ron Conijn)


One of the sources of Art Nouveau was the art of China and Japan.

Its origin is in the International Exhibition in London in 1862 where the Japanese art was quite successful and impacted strongly in the Pre-Raphaelites artists. From the Pre-Raphaelites went to the modernist artists. The different hue of colors, the watercolors and drawings, wallpapers, costumes (kimono, etc.), the "japonaiserie" in general came into vogue.

Not only was Japan, but China, "Chinoiserie": their dragons, cranes, palaces, gardens, and from these the Moon-gates took much relevance.

The Moon-gate represents the Full Moon, a kind of circular door that means not only Unity, but also represent happiness, joy and good luck. Modernisme, especially in its Art Nouveau variant, took example of this symbolism and use it quite often, especially in Belgium.


Here are some examples in doors and in windows.

SOIGNIES-Prévost, 9
s/d
(foto: Valentí Pons Toujouse)


4 comentaris:

  1. És un motiu que m'encanta i que ja he publicat varias vegades, sense assenyalar que és un motiu d'inspiració oriental. Gràcies per fer-ho aquí.

    http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2013/05/porte-44-atelier-du-maitre-verrier.html
    http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2014/04/maison-particuliere-benjamin-de-lestre.html
    http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2011/06/les-hiboux-55-avenue-brigmannn-st.html
    http://eli-paseosartnouveau.blogspot.fr/2014/05/la-maison-cauchie-5-rue-des-francs.html

    I em queden encara sense publicar.

    Una abraçada!

    ResponElimina
  2. Tens tota la raó Eli, a França també es troben força exemples d'aquestes obertures circulars. Tant França com Bèlgica són dels màxims exponents de l'Art Nouveau. En vaig veure uns bons exemples a tocar de Lille, en les obres de l'arquitecte Gabriel Pagnerre

    ResponElimina
  3. Em sembla que a França no hi ha tantes d'aquestes finestres. Pot ser a Lille, encara que no recordo haver vist tantes com a Brussel·les. En Paris, no recordo rodones però en i ha de mitja lluna.

    ResponElimina

Escriu un comentari: