dissabte, 2 d’agost del 2014

LAZKAO - Cementiri

L’arquitecte Guillermo Eizaguirre Ayestarán és un altre dels que van conrear el modernisme a Euskadi, en aquest cas, en la província de Guipúscoa.

Fill del mestre d’obres Julián Eizaguirre

 (vegi’s article:


Guillermo va néixer a Tolosa el 1878, localitat on va desenvolupar gran part de la seva obra i de la que va ser arquitecte municipal i on també moriria el novembre del 1933. El 1904 havia obtingut el títol per l’Escola de Madrid.

L’obra modernista de Guillermo Eizaguirre es pot localitzar, a banda de Tolosa, a Donostia (Sant Sebastià), Errezil i Beasain, a més del cas que ens ocupa a Lazkao.

El cementiri de Lazkao presenta dos pavellons independents units per una fina i delicada tanca. Alineat en el centre de la tanca s’alça, a l’interior del recinte, la capella. Els pavellons són idèntics i simètrics i gran part de la seva façana és ocupada per la típica finestra Sezession. Aquest conjunt és un dels darrers de l’etapa modernista d’aquest arquitecte, donat que, sobretot, arran del Congrés d’Arquitectes de Sant Sebastià del 1915, molts, Guillermo inclòs, es van decantar cap a l’estil regionalista.

El cementiri és del 1918 i es troba apartat del centre de la localitat, al barri de Lazkaomendi.





El arquitecto Guillermo Eizaguirre Ayestarán es otro de los que cultivaron el modernismo en Euskadi, en este caso, en la provincia de Guipúzcoa.

Hijo del maestro de obras Julián Eizaguirre

  (véase artículo:

Guillermo nació en Tolosa en 1878, localidad en la que desarrolló gran parte de su obra y de la que fue arquitecto municipal y en donde también moriría en noviembre de 1933. En 1904 había obtenido el título por la Escuela de Madrid.
La obra modernista de Guillermo Eizaguirre se puede localizar, aparte de Tolosa, en Donostia (San Sebastián), Errezil y Beasain, además del caso que nos ocupa en Lazkao.

El cementerio de Lazkao presenta dos pabellones independientes unidos por una fina y delicada verja. Alineado en el centro del muro de cierre se levanta, en el interior del recinto, la capilla. Los pabellones son idénticos y simétricos y gran parte de su fachada está ocupada por la típica ventana Sezession. Este conjunto es uno de los últimos de la etapa modernista de este arquitecto, dado que, sobre todo, a raíz del Congreso de Arquitectos de San Sebastián de 1915, muchos, Guillermo incluido, se decantaron hacia el estilo regionalista.


El cementerio es del 1918 y se encuentra apartado del centro de la localidad, en el barrio de Lazkaomendi.

2 comentaris:

  1. Por lo poco que se puede observar el cementerio denota personalidad.
    A ver si tengo la oportunidad de poder ver alguna cosa más.
    salut

    ResponElimina
  2. Molt interessant. Dona ganes de tornar a Guipúzcoa!

    ResponElimina

Escriu un comentari: